Ko za neko stvar “veste”, da “je tako!”, na osnovi česa ste prepričani, da je res tako?
Ali pa ste se mogoče ulovili v past in ste namesto vzročnosti uporabili korelacijo? Kar posledično pomeni, da verjamete nekaj, kar ni (nujno) res.
Nekateri na ta način začnejo verjeti kozlarije.
Preberite si, kako se to zgodi.
Hitra definicija je…
Vzročnost je vezana na vzrok, ki povzroči posledico. Korelacija pa je vezana na povezanost dveh spremenljivk, ki pa nista nujno vzročno-posledično povezani.
Take definicije je najboljše razumeti na primerih. Pa si poglejmo enega malce za lase privlečenega, ampak zelo koristnega za razumevanje razlike med vzročnostjo in korelacijo.
(Za tiste, ki pa bi korelacijo radi obvladali iz matematičnega oz. statističnega zornega kota, je na razpolago razprava na Wikipediji.
V mestu se dogajajo umori moških…
Umori se dogajajo že skoraj eno leto mesecev. Po en umor na teden ob različnih dnevih, ponavadi ob delavnikih, ampak tudi ob vikendih.
Policija ne more najti serijskega morilca.
Na pomoč pokličejo cel kup strokovnjakov iz različnih področij, da bi le lahko našli neko sled.
Eden od teh z strokovnjakov ugotovi, da ima 90% žrtev na nogah črne nogavice, preostalih 10% pa je razdeljeno 5% na bele nogavice, 3% na rjave in 2% na preostale barve.
Sklep policije: S črnimi nogavicami je zelo povečana verjetnost, da bo moški žrtev morilca.
To izvohajo mediji in objavijo na prvi strani: “Ne kupujte črnih nogavic, ker povečajo možnost umora!”
Moški začnejo kupovati nogavice vseh drugih barv.
Umori se nadaljujejo kot prej: eden na teden.
Policija preveri žrtve. Skoraj nobena nima obutih črnih nogavic. Sem ter tja pa se le najde kakšna žrtev s črnimi nogavicami.
Zakaj črne nogavice ne predstavljajo več veliko verjetnost za umor, se praskajo po glavi.
Potem se nekomu posveti, da bi preveril, kakšne barve nogavic pa prodajajo v mestu.
In ugotovijo, da so pred objavo vesti o nogavicah v medijih prodajali približno 90% črnih nogavic, 5% belih, 3% rjavih in 2% ostale barve. Da pa sedaj prodajajo samo 5% črnih nogavic in 95% vseh ostalih barv.
Ugotovijo, da so bili žrtev napačnega povezovanje podatkov. Da so pač korelacijo zamenjali za vzročnost.
Nogavice očitno seveda nimajo nikakršne vloge pri izbiri žrtve s strani morilca. Je pa žrtev obuta v nogavice določene barve skladno s statistično porazdelitvijo prodaje nogavic.
So to tudi vaši primeri zamenjave vzročnosti in korelacije?
Super primeri takih zablod so vezani na Zakon privlačnosti. Ampak obstajajo tudi na drugih področjih. Poglejmo si jih nekaj.
“KREIRANJE” DENARJA
Oseba si želi denar. In ga intenzivno vizualizira in verjame, da ga bo dobila. In ga še vizualizira. Seveda vizualizira kupe denarja. Milijone.
In potem nekega dne…najde na tleh zmečkan bankovec za 50 eurov.
Njen zaključek: Zakon privlačnosti dela!
Oseba enostavno pozabi, da:
- Je vizualizirala mnogo večje količine denarja in da “kreacija” 50€ ni potrditev njene vizualizacije,
- Da je daleč nazaj v preteklosti (preden je verjela v zakon privlačnosti) tudi našla denar, ki ga je nekdo pač izgubil in ni takrat nič vizualizirala,
- Da je cel kup ljudi po svetu (najbrž) isti dan našlo denar na tleh, pa čeprav niso nič vizualizirali.
“PRIKLIC” OSEBE
Še ena taka popularna iz oblasti Zakona privlačnosti.
Oseba pomisli na znanca, ki ga že dolgo ni videla. In v sklopu dneva jo ta znanec pokliče po telefonu.
“Uau! Kakšen prenos misli!!! Energija mojih misli kreira realnost!”
Ali pa še močnejša reakcija, če gre recimo za nekoč ali sedaj romantično povezanega moškega in žensko: »Kakšna karmična povezanost! Bog nama nekaj sporoča!«
Oseba pri tem pozabi, da redno misli na ljudi, ki pa je ne pokličejo. Vendar tisto ni dokaz, da Zakon privlačnosti ne deluje. Če pa se zgodi klic, potem je to iznenada dokaz, da Zakon privlačnosti deluje.
“VPLIV” ENERGIJE BESED NA MATERIJO
Naslednji primer je poskus z rižem, ki sem ga opisal v članku Je Masaru Emoto s svojimi poskusi na vodi in rižu res dokazal vpliv misli na materijo? Ker če ima prav, prodajam hladilnik. Kdo ga kupi?
Če odmislimo cel kup faktorjev, ki lahko vplivajo na uspeh ali neuspeh poskusa z rižem in pogledamo samo golo matematiko, je pri 3 steklenicah statistična možnost 12,5% (ali ena osmina ali 1 proti 2 na tretjo potenco), da se bodo skladale z rezultati objavljenega poskusa. Vsekakor pa velja, da je možnost več kot nič.
Tisti, ki mu uspe ponoviti rezultate poskusa, seveda objavi rezultate v navdušenju, kako vibracija besed preprečuje gnitje hrane. Tisti, ki jim to ne uspe, seveda tega ne objavijo, ker jih je sram, da so padli na tako nebulozo.
Število objavljenih potrditev je torej visoko v primerjavi s številom objavljenih neuspehov. Za lahkoverne množice željne čudežev je to dokaz za magičnost frekvence besed kot so ljubezen in podobno. Da njim to sicer ni delovalo, ni postane nepomembno. Ali da oni tega poskusa sploh niso izvedli, tudi ni pomembno.
Začnejo verjeti v skladu z opisom človeškega razmišljanja v članku Zakaj se ljudje (razumna bitja!), obnašamo nerazumsko in dostikrat naravnost butasto
“USPEŠNOST” VEDEŽEVANJA
To sem opisal v članku Zakaj vedeževalke in mediji tolikokrat »zadenejo v črno«
Če vedeževalka reče, da ima nekdo v ožji bližini osebe zdravstvene težave, je to po statistiki zelo verjetno. Danes je ljudi s težavami cel kup, če upoštevamo še vse, ki imajo psihične težave.
Da je zadela, torej ni vezano na to, da lahko “bere” neke energetske vzorce (kar bi bila vzročnost in posledičnost, torej obvlada branje energetskih vzorcev in pove, kar vidi), ampak gre za korelacijo. Ljudje to korelacijo spremenijo v vzročnost in iznenada vedeževalka »ve in vidi neznano«.
“USPEŠNOST” HOMEOPATIJE
Za konec pa še tale primer.
Reakcije bralcev članka Bi uporabljali homeopatska zdravila, če bi vedeli ta dejstva?, ki sem jih prejel na svoj e-naslov, so bile od “Super, da nekdo razširja ljudem okvirje razmišljanja z razkrivanjem takih stvari!” do “Kako si drznete pisati kaj takega, ko pa je jasno, da ima voda energetske zapise?!”
Eden od bralcev je napisal: “Se strinjam, da placebo deluje. Ampak tudi homeopatija deluje, samo ne vemo, kako.”
Ob tej izjavi nisem vedel, ali bi se zjokal ali nasmejal. Kaže na to, kako se ulovimo v past lastnih prepričanj in potem slepo verjamemo v kozlarije.
Iz njegove izjave namreč sledi, da homeopatija lahko deluje zaradi placebo efekta. Seveda pa ne moremo reči, da homeopatija zagotovo deluje zaradi placebo efekta, ker potem zagrešimo isti greh kot vsi, ki zamenjujejo korelacijo z vzročnostjo.
Se pa statistično gledano kaže kot velika verjetnost, da je homeopatija nič drugega kot placebo efekt.
Kako razumevanje in sprejetje vsega tega vam lahko koristi?
Če ste pripravljeni sprejeti raziskave in zaključke Nobelovega nagrajenca glede tega, kako mi razmišljamo (kot je predstavljeno v članku Zakaj se ljudje (razumna bitja!), obnašamo nerazumsko in dostikrat naravnost butasto), potem boste odprti do možnosti, da verjamete stvari, ki niso res.
Potem boste pripravljeni dati svoja prepričanja pod drobnogled. In boste skušali biti karseda objektivni pri odgovoru na vprašanje »Zakaj pa to verjamem?«
Če boste to analizo naredili kot je treba, se bo pred vami odprl nov svet: svet popolne svobode.
To pa je namen delavnice za terapevtski coaching za samopomoč: da bi ljudje dojeli, da so talci lastnih prepričanj, ki jih zasužnjijo. In da dokler tega ne dojamejo, spremenijo in presežejo, ne morejo biti svobodni ne glede na njihovo fizično in materialno stanje.
Pot do popolne svobode vodi preko razumevanja nastanka lastnih prepričanj. Želim vam mnogo uspeha, če boste stopili na pot osvobajanja. Večina ljudi tega ne bo storila, ker se je lažje pacati v lastnem zosu kot skočiti iz lonca. To ni logično, ampak večina človeške izkušnje ni vezana na logiko ne glede na prepričanje, da smo razumska bitja.
Še izjava Marka Twaina za konec
Mark Twain je rekel: “V težave te ne spravi tisto, česar ne veš, ampak tisto, kar veš, pa v resnici ni tako.”
Za koliko stvari mislite, da “so tako!”, pa v resnici niso. Uspešno odkrivanje neresnic in zablod vam želim!
P.S. Iz sveta, ki se odpre pred vami, če doživite stanje razsvetljenja, je vzročno-posledična povezava vsega jasna kot beli dan. Več o tem lahko zveste pri ogledu e-delavnice za doživetje stanja razsvetljenja Kako priti v stanje razsvetljenja BREZ MEDITACIJE in to po bližnjici, ki je naravna pot. Garantirano!